Pranešimai spaudai
2004
gegužės 18 d.
gegužės 18 d.
Lietuvos patirtis diegiant vidaus ir išorės auditą mokyklose sulaukė didelio susidomėjimo Bukarešte vykusioje tarptautinėje konferencijoje ““Švietimo politikos ir veiksmų siejimas su rezultatais” (“Linking Policies and Actions to Outcomes”). Pranešimą “Švietimo kokybės vadyba Lietuvoje: mokyklų vidaus ir išorės auditas” MTP vardu konferencijos sesijoje “Mokyklų vertinimo ir įsivertinimo vaidmuo” skaitė Ričardas Ališauskas, Švietimo plėtotės skyriaus vedėjas, MTP B komponento vadovas. Lietuvos delegacija sulaukė didžiulio susidomėjimo, buvo pakviesta pristatyti savo patirtį kitose šalyse bei prašyta priimti kitų šalių delegacijas. Lietuvoje taikomas vidaus ir išorės audito principas “Pasitikėk žmonėmis – tobulink procesus mokykloje” įvardytas sektinu diegiant demokratinės vadybos modelį švietimo sistemose. Konferenciją organizavo Pasaulio bankas ir Rumunijos švietimo ir mokslo ministerija. Ji buvo skirta Europos ir Centrinės Azijos šalims, be to, dalyvavo švietimo ekspertai iš Jungtinių Amerikos Valstijų ir Lotynų Amerikos šalių.
“Bukarešto konferencija ir žinios, kurias gavome, itin svarbios dabar, Lietuvai įstojus į ES –galėsime palyginti savo švietimo tendencijas su tendencijomis kitose šalyse, žinoti pasaulio švietimo situaciją, kad mūsų švietimo sistemoje išugdytume lygiaverčius Europos ir pasaulio gyventojus,” – pabrėžė Mokyklų tobulinimo programos (MTP) koordinavimo tarnybos vadovė Rasa Šnipienė.
Vidaus auditas Lietuvos mokyklose diegiamas jau keletą metų. Tai yra technologija, skirta mokyklai įsivertinti savo darbo kokybę ir apsispręsti dėl tolesnio veiklos ir rezultatų tobulinimo. Nuo 2004 metų rudens vidaus auditas pagrindinėse ir vidurinėse mokyklose bus privalomas. Pastaruoju metu šie darbai vykdomi įgyvendinant Mokyklų tobulinimo programos B dalį, skirtą švietimo kokybės vadybos sistemos kūrimui. Beveik visos mokyklos jau apmokytos vykdyti vidaus auditą. Tai padarė viso labo 73 specialiai tam paruošti vidaus audito konsultantai (mokyklų direktoriai, mokytojai, švietimo skyrių darbuotojai) iš įvairių Lietuvos kampelių.
Mokyklų tobulinimo programoje kuriamas ir mokyklų tobulinimo išorės audito modelis. Lietuvos specialistams padeda dr. Arthur Ivatts ir dr. Mike Harrison iš Didžiosios Britanijos. Modelio esmė – kritiško draugo žvilgsniu padėti mokyklai pastebėti savo stipriąsias savybes ir tolesnio tobulėjimo prioritetus. Tam taikoma formulė 10-5, t.y. ieškoma ne mažiau kaip dešimties stipriųjų mokyklos savybių ir ne daugiau kaip penkių aspektų, į kurių tobulinimą siūloma susikoncentruoti artimiausiu metu. Įvykdyti jau keturi imitaciniai išorės auditai šalies mokyklose. Šių metų pabaigoje modelis bus išbandytas 8 savivaldybių mokyklose, o privalomu taps dar po 3 metų..
Vidaus ir išorės auditas paruoš šalies mokyklas gilesniems decentralizacijos procesams, savarankiškam savo darbo tobulinimui ir sprendimų priėmimui. Bukarešto konferencijoje dalyvavęs OECD organizacijos atstovas Andreas Schleicher, remdamasis tarptautinių tyrimų PISA duomenimis, akivaizdžiai parodė, kad geresnių rezultatų moksleiviai pasiekia tose šalyse, kuriose mokyklos turi daugiau autonomijos, kur vėlesnės paskutinės pakopos mokyklos, kur nėra mokinių paskirstymo į skirtingų tipų mokyklas, kur kiekviena mokykla yra pajėgi dirbti su įvairių gebėjimų ir poreikių vaikais. 2006 metais OECD PISA tyrimuose dalyvaus ir Lietuva.
Kitos šalys konferencijoje pristatė nacionalines egzaminų sistemas, švietimo valdymo informacines sistemas, moksleivių pasiekimų tyrimus. Ši veikla Lietuvoje taip pat vykdoma, daugiausia Mokyklų tobulinimo programoje, vykdomoje nuo 2002 metų naudojant Pasaulio banko paskolą. Buvo pristatomos ir bendrosios švietimo reformų kitose šalyse problemos, tikslai ir rezultatai. Suomijos specialistas Lyytinen Heikki K. pateikė įdomių minčių apie švietimo vertinimo perspektyvą jau decentralizuotoje švietimo sistemoje. Anot jo, įpratusioms įsivertinti mokykloms pačioms norėsis objektyvesnio nepriklausomo vertinimo, todėl teks galvoti apie ekspertines nepriklausomas nuo tradicinio švietimo valdymo sistemos išorinio vertinimo organizacijas.
Padėjęs Lietuvai rengti Mokyklų tobulinimo programą Pasaulio banko ekspertas Ernesto Cuadra išsakė įdomių minčių apie pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų problemas, nurodė kai kurias tendencijas, tokias kaip ir Lietuvoje planuojamą profesinio ir bendrojo lavinimo suartėjimą, mokymosi turinio pasirinkimo galimybių (profilinio mokymosi) didinimą ir kt.
Konferencija leido suprasti, kad Lietuva dažnu atveju švietimą modernizuoja sparčiau negu kitos konferencijoje dalyvavusios šalys (vidaus ir išorės audito patirtį be Lietuvos pristatė tik Latvija). Kartu ji yra pasirinkusi dabarties aktualijoms tinkamą strategiją (decentralizacija, individualizavimas, besimokančios organizacijos bei bendruomenės ir t.t.). Dauguma šių darbų vykdoma jau minėtoje Mokyklų tobulinimo programoje.
Konferencijos interneto tinklapis: http://www.eca.edu.ro
Papildomos informacijos kreiptis:
Rasa Šnipienė, Koordinavimo tarnybos direktorė, Mokyklų tobulinimo programa / LR Švietimo ir mokslo ministerija, tel. 85 2743174 / mob. 8 686 26236 / el. p. rasa.snipiene@smm.lt