Pranešimai spaudai
2004
rugsėjo 17 d.
rugsėjo 17 d.
Rugsėjo 20 d., pirmadienį, nuo 12.30 val. LR švietimo ir mokslo ministerijos (A. Volano g. 2/7) Ovaliojoje salėje įvyks pirmosios Lietuvoje vidaus audito metodikos patirties knygos “Bendrojo lavinimo mokyklos vidaus audito metodikos III dalis: Molėtų rajono mokyklų patirtis” pristatymas. Vidaus audito metodika Lietuvoje diegiama jau ketverius metus, o pastaruosius trejus - dėka jau trečius metus vykstančios Mokyklų tobulinimo programos. Tai kokybiškai nauja mokyklos veiklos vertinimo metodika, kuri stiprina mokyklos bendruomenės gebėjimus analizuoti bei vertinti savo darbą ir skatina ją tobulėti. Kuriant vidaus audito metodiką remtasi Škotijos mokyklų savęs įvertinimo patirtimi.
III dalis – tai jau ketvirtoji knyga apie vidaus audito taikymą mokykloje. 2000 m. išleistas “Bendrojo lavinimo mokyklos vidaus audito metodikos” projektas, su kuriuo eksperimentavo keliasdešimt įvairių tipų mokyklų. 2002 m. pasirodė “Bendrojo lavinimo mokyklos vidaus audito metodika I dalis” ir didžiulė eksperimentavusių mokyklų patirties knyga “Bendrojo lavinimo mokyklos vidaus audito metodika II dalis”. Naująjį leidinį inicijavo Molėtų švietimo centras, patirtį sudėjo dešimties Molėtų rajono mokyklų komandos.
Molėtų mokyklos buvo tarp pirmųjų Lietuvoje, kurios mokėsi iš naujo pažvelgti į ugdymo procesą mokykloje bei jo rezultatus, ugdymo planus bei programas, mokyklos mikroklimatą, pedagoginės pagalbos veiksmingumą, mokyklos išteklius bei vadovavimą mokyklai. Vidaus audito metodika leidžia naujai pažvelgti į mokinių poreikių tenkinimą. Vidaus auditas skatina platesnį mokyklų požiūrį į savo veiklą, mažina gynybiškumą, skatina mokyklą pačią tobulėti.
“Epizodinės patirties atliekant tyrimus stebint ir analizuojant ugdymo procesą Molėtų rajono mokyklose buvo ir anksčiau, tačiau sisteminio požiūrio, gebėjimų aprėpti mokyklos veiklos visumą stigo. Naująją metodiką pradėjome rengti 1999 m. , pasinaudodami vidaus audito metodikos projekto rankraščiais. Pradžioje ne visos mokyklos entuziastingai ėmėsi mokytis audito metodikos, buvo abejojančių. Tačiau ilgainiui supratome, kad tai – svarbus įrankis mokyklai tobulinti, atsiliepiant į laiko reikalavimus. Sunkiausia suburti mokyklos komandą veiklai, visiems įteigti, suvokti, kad auditas turi įsisukti į mokyklos kasdienę veiklą švietimo kokybės labui, mokytis per veiklą ir veikti nuolat mokantis.
Manome, kad mūsų patirtis padės Lietuvos mokykloms (ypač pradedančioms) atlikti vidaus auditą mokyklose. Norėtume, kad jie neišradinėtų dviračio iš naujo, o mokytųsi iš mūsų tai, kas geriausia, veiksmingiausia, nekartotų mūsų klaidų, neklaidžiotų klystkeliais, pasinaudotų mūsų patarimais, rekomendacijomis. Mes, išleisdami mėlynąją knygą, tikime ir linkime, kad susibūrę kitų rajonų ar miestų pedagogai parengs dar ne vieną jau kitos spalvos, gilesnio turinio knygą”, - sakė Molėtų švietimo centro direktorė Romualda Žvinienė.
Šiandien pristatomai knygai pagrindus padėjo nuo 1999 m. Molėtų švietimo centre rengiami ugdymo įstaigoms, pedagogams, mokyklų komandoms skirti seminarai bei patirties dalijimosi dienos. Pirmuosius seminarus rengė Mokyklų tobulinimo centro lektorės E. Pranskūnienė, M. Vildžiūnienė, audito konsultantė ir Molėtų gimnazijos direktorė A. Narbutaitė. 2003 m. pavasarį molėtiškiai surengė pirmąją rajoninę konferenciją "Mokyklos vidaus auditas. Mokyklų patirtis", o tų pačių metų rugsėjį Pedagogų profesinio rengimo centre veikė paroda "Molėtų rajono mokyklų patirtis, atliekant vidaus auditą ".
Analizuodama darbų turinį, PPRC Vadybos skyriaus vyr. metodininkė Ramutė Bruzgelevičienė pasidžiaugė, jog dauguma mokyklų, aprašydamos vidaus auditą, atspindėjo visus jo etapus, parodė, kad moka dirbti sistemingai, kad jaučiamas Švietimo centro vaidmuo mokant mokyklas audito. Ji paragino čia dalyvavusių mokyklų vadybininkus drąsiau kurti mokyklų strateginius planus bei metų veiklos programas ir pagyrė Suginčių, Giedraičių A. Jaroševičiaus vidurinių, Inturkės ir Balninkų pagrindinių mokyklų, Molėtų gimnazijos atstovus už puikius audito veiklos rezultatus, kruopščiai sudarytus planus, patirties sklaidą.
Šių metų balandį paskutinius štrichus būsimai publikacijai sudėjo išvažiuojamasis seminaras Antalakajoje "Kaip sekėsi atlikti vidaus auditą?", kurį moderavo Gražvydas Kazakevičius, Švietimo plėtotės centro vyresnysis specialistas ir Mokyklų tobulinimo programos KB4 komponento koordinatorius, bei vidaus audito konsultantai Vygantas Pavalkis, Laima Gudaitė ir kiti švietimo specialistai iš visos šalies.
“Molėtų patirties knyga - geras pavyzdys, kaip galima racionaliai panaudoti mokymuisi skirtą laiką. Per paskutinius trejus metus iki šių metų rugsėjo 1-osios, kai metodika jau tampa privaloma visoms Lietuvos mokykloms, molėtiškiai nepuolė neigti vidaus audito metodikos, bet praktiškai bandė ją, klydo, mokėsi iš savo klaidų, bandė optimizuoti vidaus audito procesus mokykloje. Manau, kad ši knyga – geras pavyzdys kitoms Lietuvos savivaldybėms kaip reikia jungti į visumą mokyklų, švietimo centrų bei švietimo skyrių veiklą. Tikiuosi, šis leidinys paskatins ir kitų savivaldybių švietimo bendruomenes skleisti savo gerąją patirtį, nes tai yra vienas iš vidaus audito tikslų”, - pabrėžė Gražvydas Kazakevičius.
Artimiausiu laiku per MTP programą yra numatyta vykdyti vidaus audito konsultacijas Lietuvos pagrindinėse mokyklose, mokyti savivaldybių švietimo padalinių specialistus. Laikas parodė, kad ir pačioje metodikoje reikia daryti kai kurias pataisas, nes keičiasi ugdymo turinys, jo planavimas, įvairėja mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimai.
Papildomos informacijos kreiptis:
Rasa Šnipienė
Koordinavimo tarnybos direktorė, Mokyklų tobulinimo programa
LR Švietimo ir mokslo ministerija
tel. 85 2743174; mob. 8 686 26236 ; el. p. rasa.snipiene@smm.lt
www.mtp.smm.lt
Jonas Oškinis
MTP sklaidos projekto vadovas,
Baltijos viešųjų ryšių grupė
Tel. 85 215337; mob 8 650 85115; el. p. joskinis@bvrg.lt