Pranešimai spaudai

2003
balandžio
28 d.

Pradinių klasių moksleiviai pagal skaitymo gebėjimus pasaulyje tarp lyderių


9-10 metų Lietuvos vaikai pagal skaitymo gebėjimus užima 7 vietą tarp tokio pat amžiaus vaikų iš 35-ių tyrime dalyvavusių valstybių. Taip teigiama Švietimo ir mokslo ministerijoje pristatant Tarptautinio skaitymo gebėjimų tyrimo PIRLS 2001 (Progress in Reading Literacy Study) rezultatus. Pagal PIRLS 2001 tyrimo rezultatus, Lietuva pateko tarp tyrimo lyderių, geresni buvo tik Švedijos, Anglijos ir Nyderlandų rezultatai. Panašūs rezultatai buvo Bulgarijos, Latvijos, Kanados, Vengrijos, JAV, Italijos, Vokietijos ir Čekijos, o likusių šalių – žemesni.

Mūsų ir kaimynų latvių bendrieji rezultatai ypatingai panašūs. Skiriasi tik grožinių ir informacinių tekstų skaitymo rezultatai: grožinius tekstus geriau skaitė ir suprato Lietuvos moksleiviai, o informacinius – Latvijos.

Pasak tyrimo autorių, įdomūs mergaičių ir berniukų skaitymo rezultatai. Tiriant skaitymo gebėjimus, visose tyrime dalyvavusiose šalyse vidutiniai mergaičių rezultatai buvo aukštesni nei berniukų; mažiausias skirtumas tarp mergaičių ir berniukų rezultatų buvo Italijoje, didžiausias – Kuveite.

Taip pat kur kas daugiau mergaičių nei berniukų turi teigiamą požiūrį į skaitymą, namie skaito savo malonumui.

Tyrimo dalyvių teigimu, daugiausiai įtakos moksleivių skaitymo gebėjimams turi namų aplinkos veiksniai: knygų ir kitų edukacinių priemonių skaičius namuose; tėvų išsilavinimas, socialinė-ekonominė padėtis. Geresnius skaitymo gebėjimus turėjo vaikai, kurių tėvai jiems skaitydavo knygas, pasakodavo pasakas, žaidė abėcėlinius žaidimus ir pan.

Taip pat geresni rezultatai buvo miesto mokyklų moksleivių bei mokyklų, kurių „klimatą“ mokyklų direktoriai vertino kaip labai gerą.

Nors Lietuva išsiskiria tuo, kad ypatingai didelė dalis moksleivių pradeda lankyti mokyklą 7 metų (daugumoje kitų šalių – anksčiau), tačiau jokio skaitymo rezultatų skirtumo tarp tų moksleivių, kurie mokyklą pradėjo lankyti 6 metų, ir tų, kurie pradėjo lankyti 7 metų, tyrimo metu nebuvo pastebėta.

PIRLS 2001 tyrime dalyvavo 35 šalys iš Europos, Azijos, Šiaurės, Centrinės ir Pietų Amerikos, Afrikos, Australijos, iš viso apie 150 tūkst. moksleivių, jų tėvai arba globėjai, mokytojai ir mokyklų direktoriai.

PIRLS – tarptautinės švietimo pasiekimų vertinimo asociacijos IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) organizuojamas tyrimas, kurio tikslas – surinkti informaciją apie pradinę mokyklą baigiančių moksleivių skaitymo gebėjimus bei faktorius, įtakojančius šiuos gebėjimus.

Tokio masto ir lygio tarptautinis skaitymo gebėjimų tyrimas Lietuvoje vyko pirmą kartą. Tyrimą Lietuvoje vykdė Nacionalinis egzaminų centras.

Platesnė informacija: Aistė Mackevičiūtė, PIRLS koordinatorė Lietuvoje, tel. 2756180



Informacijos ir ryšių su visuomene sektoriaus
vyriausiasis specialistas Edvardas Špokas
tel. 274 31 85