Pranešimai spaudai

2004
rugsėjo
06 d.

Pristatyti nauji mokinių pasiekimų tyrimų duomenų analizės rezultatai


Didžiausios įtakos geriems mokinių mokymosi rezultatams turi aukšta mokytojų kompetencija, reikiamo sunkumo užduotys, mąstymo, argumentavimo skatinimas per pamokas, tinkamai parinkti namų darbai, mokytojo skatinimas mokytis, mokiniui padedantis mokymosi rezultatų vertinimas. Be to, didelės įtakos aukštiems mokinių pasiekimams turi geras mokyklos ir klasės klimatas, prasminga popamokinė veikla, moralinė tėvų parama bei jų protingas domėjimasis mokymusi. Tai atskleidė naujausių mokinių pasiekimų tyrimų duomenų analizės rezultatai ir svarbiausių ugdymo kokybę gerinančių veiksnių įvertinimas, kurį rugsėjo 6 d. Švietimo ir mokslo ministerijoje pristatė Švietimo plėtotės centro direktorius dr. Pranas Gudynas.Tyrimą, atliktą pagal Mokyklų tobulinimo programą, koordinavo Švietimo plėtotės centras ir Nacionalinis egzaminų centras.

Tyrime dalyvavo apie 900 mokytojų, per 2 tūkst. ketvirtų klasių mokinių iš 117 mokyklų ir daugiau nei pustrečio tūkst. aštuntų klasių mokinių iš 124 mokyklų. Tyrimas parodė, kad kaimo mokyklose mikroklimatas yra geresnis negu miesto mokyklose. Be to, tyrimas parodė, kad tokie veiksniai, kaip didelis mokinių skaičius klasėje, klasėje besimokantys specialiųjų poreikių turintys mokiniai bent kiek žymesnės neigiamos įtakos bendriems klasės mokinių pasiekimams neturi. Atvirkščiai, didelių klasių mokiniai mokosi net kiek geriau.

Tyrimas dar kartą patvirtino, kad daugelio mokomųjų dalykų berniukų mokymosi rezultatai, ypač pagrindinėje mokykloje, prastesni negu mergaičių. Šio reiškinio priežastis - ne tiek menkesni berniukų gabumai, kiek berniukams blogiau pritaikytas mokymo turinys, rimtos bendravimo problemos, kurias mokyklose patiria paaugliai berniukai.

Mokytojo kompetencija – stipriausias veiksnys, veikiantis mokymosi rezultatus. Tačiau mokytojo išklausytų tobulinimosi kursų valandos, netgi mokytojo kvalifikacinė kategorija turi palyginti mažai įtakos jo mokinių mokymosi rezultatams.

Tėvų įtaka – taip pat stiprus veiksnys, gerinantis mokinių pasiekimus. Didelės neigiamos įtakos mokymosi rezultatams turi tai, jei tėvai visiškai nesidomi vaikų mokslais ir tai, jeigu visiškai neduoda jiems savarankiškumo, per daug smulkmeniškai kontroliuoja, nuolat padeda ruošti namų darbus. Mokymo aplinka namie – turima biblioteka, kompiuteris, tėvų (ypač motinos) išsilavinimas, kelionės kartu su vaiku, tam tikra popamokinė veikla (ypač meno būreliai) turi teigiamos įtakos mokymosi rezultatams.

Įvairios, kiekvienam mokiniui pagal sunkumą parinktos užduotys, mąstymo, argumentavimo skatinimas per pamokas, racionaliai parinkti, įdomūs namų darbai, neužimantis per daug laiko vertinimas, tinkamai organizuota popamokinė veikla - kaip rodo tyrimas, tai vieni svarbiausių veiksnių, skatinančių gerus mokinių mokymosi rezultatus.

Mokinių pasiekimų tyrimai pagal Mokyklų tobulinimo programą atliekami reguliariai. Šis tyrimas kol kas yra naujausias ir subtiliausias savo atlikimo technika.




Informacijos ir ryšių su visuomene sektoriaus
vyresnioji specialistė Alma Vijeikytė
Tel. (8 5) 2743138