Pranešimai spaudai
Šiandien Švietimo ir mokslo ministerijoje pristatytas svarbiausias dokumentas, reglamentuojantis priešmokyklinį, pradinį ir pagrindinį ugdymą - Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrosios programos ir išsilavinimo standartai. Tai atnaujintos 1996 m. parengtų programų ir standartų projekto variantas, pagal kurį mokyklos dirbo iki šiol. Bendrosios programos nustato bendrąsias moksleivių ugdymo gaires, kuriomis pasiremdama mokykla kuria konkrečias, moksleivių poreikius, interesus, vietos bendruomenės reikmes ir savo galimybes atliepiančias ugdymo programas. Bendrųjų programų ir išsilavinimo standartų paskirtis – laiduoti ugdymo dermę, tęstinumą ir kokybę visose šalies mokyklose. Atnaujintosiose Bendrosiose programose įvairių dalykų turinys labiau susietas su gyvenimo praktika. Pabrėžiama, kad moksleiviai turėtų mokytis ne atskirų faktų ar apibrėžimų mintinai, o lavinti gebėjimą mąstyti, susirasti reikiamą informaciją įvairiuose šaltiniuose ir ją pritaikyti, savarankiškai mokytis visą gyvenimą . Pradinio ir pagrindinio ugdymo pakopos moksleivių poreikiai ir galios labai įvairios. Todėl mokykla ir jos mokytojai, siekdami padėti kiekvienam moksleiviui įgyti tolesniam mokymuisi ir gyvenimui būtiną kompetenciją bei patirtį, turėtų diferencijuoti ir individualizuoti ugdymą, kad kuo daugiau moksleivių kuo geriau realizuotų prigimtines galias ir kuo mažiau jų patirtų mokymosi nesėkmę.
Bendrosios pradinio ir pagrindinio ugdymo programos ir bendrieji ugdymo planai sudaro sąlygas atliepti įvairių tipų mokyklose (netradicinio ugdymo mokyklose, mokyklose nelietuvių mokomąja kalba, gydymo įstaigų mokyklose ir pan.) besimokančių asmenų poreikių įvairovę, padėti moksleiviams sėkmingai įveikti šią bendrojo lavinimo etapą. Specialiųjų poreikių moksleiviams sudaromos sąlygos mokytis pagal jų galimybes, pagal modifikuotas ir adaptuotas ugdymo programas. Jaunimo mokyklose pagrindinio ugdymo programa gali būti įgyvendinama per ilgesnį nei 6 metai laikotarpį.
Programos kūrėjai siekia sudaryti sąlygas jaunam žmogui tapti aktyviu piliečiu išvengiant socialinės atskirties, aktyviai dalyvauti visuomenės gyvenime, susirasti tinkamą darbą.
Programų rengėjai siekė sumažinti mokymosi krūvius. Atsisakyta žinių apie moksleiviui nereikšmingus, atsitiktinius reiškinius ar jų savybes, išryškinti svarbiausi mokomojo dalyko akcentai. Krūvius padės mažinti ir sukonkretinti išsilavinimo standartai, kur tiksliau nusakyta, ką moksleivis turi išmokti.
Standartai nusako laukiamus ugdymo rezultatus, tačiau tai yra tik siekiamybė, orientyras moksleiviams, pedagogams. Kiekvienas moksleivis standarto siekia pagal individualias galimybes, savo tempu. Standartuose stengiamasi nužymėti pažangą, rodančią nuolatinę moksleivių pasiekimų plėtotę, kad mokytojas galėtų stebėti ir vertinti mokymosi rezultatus per visus mokymosi metus, einant iš klasės į klasę.
Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai yra pagrindinis dokumentas, kuriuo remiasi egzaminų programų rengėjai. Taip pat „Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai“ yra pagrindas vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, mokyklos ir mokytojų darbo vertintojams (vidaus ir išorės auditui), mokymosi aplinkos kūrėjams mokyklose.
Atskiru leidiniu išleistos Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai skirtos ne tik pedagogams, bet ir moksleiviams, tėvams. Pastarieji čia galės surasti, ką mokysis ar mokosi jų vaikai, į ką kreipiamas pagrindinis dėmesys vienoje ar kitoje disciplinoje.
Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai parengti bendradarbiaujant mokytojams, mokslininkams, ekspertų komisijoms, atsižvelgiant į tarptautinių ir nacionalinių moksleivių pasiekimų tyrimų rezultatus, tarptautinę patirtį ir Europos Sąjungos švietimo dokumentus.
„Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai“ turėtų tapti nuolat atnaujinamu dokumentu, kuris padėtų švietimo bendruomenei, politikams ir visuomenei susitarti dėl Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos tikslų ir siekiamų ugdymo rezultatų.
Šiuo dokumentu iš esmės užbaigiamas svarbus bendrojo lavinimo mokyklos ugdymo turinio pertvarkos etapas, prasidėjęs 1994 m. Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrųjų programų projektu.
Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai skelbiami Švietimo plėtotės centro interneto svetainėje: http://www.pedagogika.lt./standart/programos.pdf .
Informacijos ir ryšių su visuomene
sektoriaus vyriausiasis specialistas Arūnas Malinovskis
tel. (8-5) 274 31 85